Een goeie CTA schrijven doe je zo
- Copyne

- 15 okt
- 3 minuten om te lezen
Dé CTA. Een typische term die je vaak tegenkomt binnen de copywritingwereld. De Engelstalige term staat voor "Call to Action". Letterlijk: een oproep tot actie. Ready, set and ACTION! Maar een goeie CTA schrijven, ho doe je dat nu precies. Je komt het in deze post te weten. Was het maar zo gemakkelijk als acteurs doen spelen in de films ...
Goeie CTA schrijven: What's in a Name?
Calls to Action vind je overal. "Schrijf je in voor de nieuwsbrief", "Doneer nu" of "Betalen". Je bent het al zo gewoon, je vergeet dat ze er zijn. Iedereen wilt jou iets laten doen. Maar als elke website hetzelfde vraagt, waarom zou je er dan nog op ingaan? Eruit springen is de boodschap!
Goeie CTA schrijven: To do or not to do?
Als er al zoveel oproepen tot actie zijn, wat is het nut dan om ook op CTA's in te zetten? Wel, de truc is om de juiste op het gepaste moment in te zetten. Alleen dan hebben ze het effect dat jij wilt bereiken. Maar wat is nu een goede CTA?
Goeie CTA schrijven: Juist of fout:
In principe zijn er geen juiste of foute CTA's. Het is allemaal afhankelijk van wat jij wilt bereiken bij je doelgroep. Jouw Facebookpagina liken, een review schrijven op je website, je merk aanraden bij de familie of vrienden? Er zijn tal van opties.
Goeie CTA schrijven: Hoe meer, hoe beter?
Dan denk je misschien "Oh, dus hoe meer CTA's, hoe beter?" Jammer genoeg niet. Een websitepagina met meer dan zeven verschillende CTA's is niet ideaal. Jouw klant krijgt te veel oproepen tot actie dat hij niet meer weet wat doen. Te veel keuze leidt tot keuzestress en dan haakt je klant gewoon af. Een drietal CTA's op een webpagina, die je dan verspreid herhaalt, heeft een krachtiger effect.

Goeie CTA schrijven: Hou het catchy
Hoe vaak gebeurt het niet dat je iets leest met "klik hier". Zo saaaai! Kom creatief uit de hoek. "Druk op mij" is al veel leuker om te lezen en zet aan tot dezelfde actie.
Of bijvoorbeeld de foto hiernaast. Het is een woordspeling op "I liked it, so it's mine". Het kon ook een typfoutje zijn, maar het trekt zeker en vast de aandacht. Zo krijg je de mensen over de streep en laat je ze ook met een glimlach iets doen.
Goeie CTA schrijven: Wees consistent
Synoniemen gebruiken mag, want dat geeft jou ook de creatieve vrijheid. Daarnaast kan je de klant vasthouden, want hij verwacht altijd dezelfde woorden te lezen. Maar wees wel consistent in je CTA's. Moet de klant zich inschrijven voor een concert, dan hou je die CTA vast, maar gebruik je synoniemen zoals "Ik laat die kans niet liggen", "Geef mij een ticket" "Music, here we come!". Wees dus consistent met je CTA's.
Goeie CTA schrijven: Vermijd negatieve CTA's
Technisch gezien werkt angst opwekken bij klanten heel goed. FOMO, fear of missing out, is een populaire marketingtruc om mensen te overtuigen. Maar besef: je klant is niet gebonden aan jou omdat jij iets meer voor hem betekent, maar omdat hij anders iets misloopt. Je hebt dus geen liefdesband, maar een verlatingsangstband. Schrijf niet: "je loopt dit mis" maar zeg: "dit krijg je". Geef jouw klant iets en neem niet weg.
Goeie CTA schrijven: Imperatieven
Gebruik ook imperatieven, de bevelvorm van een werkwoord in je CTA's. Daarom hoef je niet bot te zijn. Imperatieven doen mensen gewoon sneller overgaan tot actie. Je geeft ze als het ware een duidelijke optie dan een timide suggestie.
Zo, nu weet je wat CTA's zijn. En hoe je met een aantal tips al veel meer impact kan hebben op je klanten. Benieuwd naar meer tips? Lees dan hier verder.




Opmerkingen