top of page

Vind hier de juiste woorden die je doelgroep aanzetten tot actie

Bijgewerkt op: 3 okt. 2023

Je vraag je soms eens af of het investeren in copy-ondersteuning iets voor jou is. Want ergens diep in jezelf weet je wel dat een goeie boodschap key is. En toch twijfel je, want je wil ook nog andere investeringen maken om je brand op punt te zetten. Dit blogbericht brengt je meer duidelijkheid in hoe de juiste woorden het verschil maken in het aantrekken van klanten en of jij er effectief mee aan de slag moet. Een ding geef ik je al mee: de juiste woorden bestaan niet ... 🤪


Wat zijn de juiste woorden?


Dit klinkt heel cliché, toch zo waar: de juiste woorden bestaan niet. Ik leg het je graag uit waarom.


Wil je iets vertellen, dan doe je dit aan een publiek én maak je een podium voor specifieke verlangens. Elk merk heeft een andere doelgroep met eigen verlangens. Mocht je toch ergens dezelfde doelgroep aansnijden als concullega's is de manier waarop je iets vertelt ook eigen aan je merk. Je vertelt het anders. Tot slot - ja, we zijn er nog niet - heeft elke ondernemer andere doelen. De soort content en de boodschap verschilt ook hier dus. Waarvoor staat je merk, waartoe wil je behoren, waarom sta je elke voor dag en dauw op? Allemaal zaken die verschillen van merk tot merk. Ben je nog mee?


De juiste woorden hangen dus af van:

  • je doelgroep (de markt)

  • je waarden (je merk)

  • je boodschap (je doel)


Hou jij rekening met dit geweldig triootje van factoren, dan krijg je er de meest compatible ideale-klant-aanbidders voor in de plaats.



De verlangens van je doelgroep


Sommigen spreken over de pijn van je doelgroep. Ik omschrijf het liever als een diep verlangen. Waar snakt jouw toekomstige klant naar? Weet jij wat er leeft? Stel jezelf (of liever je doelgroep) de volgende vragen:


  • Waar struggelt de klant mee en wat heeft hij/zij/het dus (nog) niet?

  • Waar droomt je klant van?

  • Wat is de transformatie?

  • Met welke exacte woorden beschrijft je doelgroep zijn/haar/hun probleem?


Breng deze zaken in kaart en ga door naar de volgende stap: de kernwaarden van je bedrijf.





Waar staat jouw bedrijf voor?


Jij wil opvallen tussen de 3.000 merken die we dagelijks te zien krijgen? Of toch bij de juiste doelgroep. Begin dan met het duidelijk uitschrijven van je 'why'. That's right! Dat is jouw basis en fundering van je merk. Zonder why dobber je rond in de oceaan. SOS? Echter, heb je een 'waarom', dan geef je richting aan je schip. Het onderscheidt je van anderen én trekt vooral de mensen aan die jouw boodschap/product/dienst nodig hebben.


Geen idee hoe je aan die 'why' begint? Denk dan even na over de volgende zaken:

  • Waarom doe je wat je doet?

  • Waarvan gaan jouw ogen fonkelen?

  • Wat is jouw super power?

  • Of iets dieper: What Hurts You?

  • Wat wil jij veranderen in de wereld?


No why? Bye, bye! Gevonden? Ga dan verder naar de laatste stap in het vinden van de 'juiste' woorden ...



The G-spot: jouw tone of voice


Zeg, Charline. Wat een vunzige praat. Wel ... dit is eigen aan de tone of voice van Copyne: de randjes opzoeken, rebelleren zonder afbreuk te doen aan professionaliteit én verhalen brengen op een luchtige manier. Ik zie m'n merk echt als een persoon. Ik raad je aan om dit ook voor jouw merk te doen. Your brand is a human being!


Geef je merk karaktertrekken, een specifieke stem, een kledingstijl én (sappig) woordgebruik dat eigen is aan je brand. Ga wild en laat je merk volledig tot leven komen.


Maar wat heeft die G-spot daar nu mee te maken? Wel ...


Je tone of voice is het middelpunt (je golden-spot, je G-spot) van de verlangens van je doelgroep en jouw why. Daar zit de kern. Dit stuk breng je als merk naar buiten. En dat resulteert in je merkidentiteit, je tone of voice, je merkverhaal én ook bv. de grafische elementen (logo, huisstijl) ... Zeg dus nooit zomaar dat de G-spot niet belangrijk is. Zoals de legende gaat: eens je ze hebt gevonden, wil je nooit meer zonder ...



Dit gouden trio levert je klanten op


Het feit dat je dit blogbericht leest is al een overwinning op zich. Het betekent dat je je eigen merk aan het uitbouwen bent. Dat verdient nu al een applaus.



Keep on the good work. Ga een stapje verder, zet je brand op de wereld, voeg er de verlangens van je doelgroep aan toe, geef jezelf een ferm merkkarakter én verspreid alles in de wereld met jouw eigen merkstem. Hallelujah! Dat belooft.



Vergeet niet: de juiste woorden kies je zelf. En dat alles ... levert je de beste klanten ever op.












68 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page