Algemene voorwaarden
​
Artikel 1. Algemeen en definities
​
1.1. Charline Devoldere, eenmanszaak gevestigd te Ijzerstraat 23, 8691 Alveringem, ingeschreven in de Kruispuntbank der ondernemingen onder het nummer 0740.920.741 (hierna “Copyne”). E-mailadres: charline@copyne.be.
1.2. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
​
(1) Algemene Voorwaarden: Huidige algemene voorwaarden
(2) Dienst(en): copywriting en branding in de meest ruime zin
(3) Dienstverlener: Charline Devoldere of een aangestelde onder de commerciële benaming “COPYNE”
(4) Cliënt: Elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die een overeenkomst afsluit met de Dienstverlener en hierdoor de algemene voorwaarden aanvaardt
(5) Offerte(s): Een aanbieding of een offerte uitgaande van de Dienstverlener (via website, sociale media of e-mail)
(6) Overeenkomst: De overeenkomst tot dienstverlening tussen Dienstverlener en Cliënt na aanvaarding van de Offerte door de Cliënt
(7) Partijen: De Dienstverlener en de Cliënt samen
(8) Schriftelijk: de schriftelijke communicatie zoals e-mail of via een aangetekend schrijven waar nodig
(9) Website: www.copyne.be
​
Artikel 2. Aanvaarding van de algemene voorwaarden
​
2.1 Elke overeenkomst, van welke aard ook, tussen Copyne en de Cliënt wordt aan de hiernavolgende algemene voorwaarden onderworpen. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk voorafgaandelijk en schriftelijk werden overeengekomen. De Offerte en de algemene voorwaarden alsook de finale Overeenkomt en de algemene voorwaarden vormen steeds een ondeelbaar geheel.
​
2.2 Het aankopen van een Dienst impliceert de integrale aanvaarding vanwege de Cliënt en de afstand zich op zijn/haar eigen algemene voorwaarden te beroepen.
​
Artikel 3. Verbintenissen
​
3.1 Copyne is door de aard van de dienstverlening gehouden tot een middelen- of inspanningsverbintenis en zal naar best vermogen volgens de heersende normen van zorgvuldigheid en goed vakmanschap haar opdrachten vervullen of Diensten verlenen, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders werd overeengekomen.
​
3.2 Van de Cliënt wordt verwacht dat hij/zij Copyne stipt op de hoogte brengt en houdt van alle informatie die (redelijkerwijze) nuttig en nodig is bij de uitvoering van de Dienst.
​
3.3 Copyne mag haar Diensten ten aanzien van de Cliënt geheel of gedeeltelijk schorsen of zelfs de Overeenkomst beëindigen als de Cliënt zijn/haar betalingsverplichtingen, andere verplichtingen (zoals het aanleveren van de vereiste informatie) of verplichtingen volgende uit de Algemene Voorwaarden niet nakomt.
​
Artikel 4. Dienstverlening door derden
​
4.1 Copyne zal bij het vervullen van de Dienst beroep doen op de diensten van derden indien zij dat noodzakelijk of nuttig acht.
​
Artikel 5. Geldigheid Offertes
​
5.1 Offertes zijn enkel geldig en bindend binnen de tijdspanne zoals aangegeven op de Offerte of indien er niks werd bepaald, voor een termijn van 14 kalenderdagen volgend op de datum van de Offerte. Na afloop van deze termijn kan de Offerte niet meer worden aanvaard. Offertes gelden enkel voor de Diensten uitdrukkelijk hierin opgenomen.
​
5.2 Indien de Cliënt beroep wenst te doen op bijkomende Diensten, die niet vermeld werden in de Offerte, dient er een nieuwe Overeenkomst te worden afgesloten.
​
5.3 Desgevallend zal er pas uitvoering worden gegeven aan de Offerte op het moment dat deze schriftelijk wordt bevestigd en aanvaard door Copyne. De bevestigde Offerte en bijhorende algemene voorwaarden maken het voorwerp uit van de Overeenkomst tussen partijen.
​
Artikel 6. Prijs- en betalingsvoorwaarden
​
6.1 Copyne zal de gevraagde Diensten uitvoeren tegen de forfaitaire prijs zoals aangegeven in de Offerte of zoals opgenomen in de Overeenkomst.
​
6.2 Eventuele wijzigingen aan de gevraagde Diensten en/of bijkomende Diensten zullen bijkomend gefactureerd worden overeenkomstig de tarieven die van kracht zijn op het ogenblik dat de wijzigingen/bijkomende Diensten worden besteld/aangekocht. De Cliënt kan de geldende tarieven te allen tijde opvragen bij Copyne met dien verstande dat indien er niks werd bepaald deze bijkomende Diensten/wijzigingen zullen worden uitgevoerd in regie aan een uurtarief van 85,00 EUR.
​
6.3 Indien de Cliënt niet akkoord gaat met een factuur, dient hij/zij deze schriftelijk te protesteren binnen een termijn van 14 kalenderdagen te rekenen vanaf ontvangst van de factuur. Indien de Cliënt vragen heeft omtrent een onderdeel van de factuur of de factuur betwist, schort dit de betaling van de factuur niet op.
​
6.4 De forfaitaire prijs zoals opgenomen in de Offerte en de Overeenkomst is steeds integraal door de Cliënt verschuldigd, niettegenstaande het al dan niet tijdig verlenen van feedback door de Cliënt. De Cliënt is ertoe gehouden de nodige feedback over te maken, zoals onderling door Partijen afgesproken, van Copyne, doch nalaten deze tijdig over te maken binnen de door Copyne vooropgestelde termijn heeft niet gevolg dat de volledige forfaitaire prijs niet integraal verschuldigd is door de Cliënt.
Het mogelijks niet kunnen finaliseren van de Diensten door een gebrek aan feedback van de Cliënt heeft geen aansprakelijkheid in hoofde van Copyne noch enige prijsvermindering tot gevolg. De eventuele gevolgen die hieruit kunnen voortvloeien blijven derhalve volledig ten laste van de Cliënt. Wanneer de Cliënt niet of niet tijdig de nodige informatie beschikbaar stelt, het voorbereidend werk dat werd afgesproken niet uitvoert of de nodige feedback niet geeft binnen de door Copyne vooropgestelde termijn en de uitvoering van de Dienst hierdoor vertraging oploopt, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Cliënt.
​
6.5 Ingeval van laattijdige betaling of wanbetaling zal de Cliënt van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een interest verschuldigd zijn conform de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties alsook een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het openstaande bedrag, onverminderd het recht van Copyne om bijkomend de werkelijk geleden schade te vorderen en onverminderd de buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten. De kosten voor het invorderen van een onbetaalde factuur zijn steeds ten laste van de Cliënt.
Daarnaast is Copyne bij niet- of niet tijdige betaling gerechtigd alle dienstverlening voor de Cliënt op te schorten, zonder dat zij aansprakelijk kan worden gehouden voor enige schade die hieruit zou kunnen ontstaan.
​
Artikel 7. Duur en beëindiging van de overeenkomst
​
7.1 Een overeenkomst van bepaalde duur kan door de Cliënt niet voortijdig beëindigd worden, dan met betaling van een forfaitaire verbrekingsvergoeding die gelijk is aan vastgestelde forfaitaire prijs in de Offerte en de Overeenkomst. Een overeenkomst van onbepaalde duur kan maandelijks worden opgezegd door middel van het zenden van een email naar charline@copyne.be. De opzegperiode van 1 maand gaat in vanaf de tweede maand volgende op de kennisgeving van de opzeg.
​
7.2 Indien één van beide Partijen wezenlijk tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen en na hier uitdrukkelijk en schriftelijk door de andere Partij op gewezen te zijn, deze verplichting niet binnen een redelijke termijn alsnog nakomt, is de andere Partij gerechtigd de overeenkomst te beëindigen zonder rechterlijke tussenkomst en zonder enige vergoeding verschuldigd te zijn. Indien de Cliënt de Partij is die haar verplichtingen niet nakomt en Copyne om die reden de samenwerking stopzet, dan dient de totale forfaitaire prijs zoals opgenomen in de Offerte en de Overeenkomst nog steeds te worden voldaan door de Cliënt.
​
Artikel 8. Werkwijze
​
8.1 De leveringstermijn voor de Diensten alsook alle afspraken rond timing zullen worden opgenomen in de Offerte of een bijlage van de Offerte. Indien er voorschot dient te worden betaald, zullen de Diensten pas aanvangen na betaling van voornoemd voorschot.
​
8.2 Eenzelfde 1 op 1 afspraak kan slechts één keer verzet worden wanneer dit binnen de 72 uur voor aanvang van de afspraak wordt meegedeeld. Partijen zullen in onderling overleg een nieuwe datum vastleggen. Wanneer de Cliënt eenzelfde afspraak meermaals verzet of dit niet tijdig doet, zal er alsnog 65 EUR (ex. BTW) verschuldigd zijn. Deze bepaling is niet van toepassing op workshops en groepsactiviteiten.
​
Artikel 9. Overmacht
​
9.1 In het geval dat een Partij getroffen werd door een overmacht situatie, zal de getroffen partij de andere partij inlichten binnen een redelijke termijn (en met een maximum van 5 werkdagen) na kennisname over de overmachtssituatie en het bewijs hiervoor leveren. De partij die zich beroept op overmacht kan niet contractueel of buitencontractueel aansprakelijk gesteld worden voor niet-nakoming van zijn verbintenissen voor de duur van de overmacht.
​
9.2 De Cliënt blijft evenwel gehouden tot betaling van de reeds gemaakte kosten en geleverde prestaties.
​
9.3 Wanneer de overmacht slechts tijdelijk van aard is, zal Copyne alsnog trachten de Diensten te leveren vanaf dit redelijkerwijs weer mogelijk is. In ieder geval blijft de uitvoering van de Overeenkomst opgeschort voor de duur van de tijdelijke overmacht.
​
Als evenwel blijkt dat het blijvend onmogelijk is om de Diensten te voltooien of verder te zetten, zal de Overeenkomst in onderling overleg herzien of ontbonden worden.
​
Artikel 10. Geheimhouding
​
10.1 De Dienstverlener is verplicht tot geheimhouding van alle informatie en gegevens waarvan tijdens de uitvoering van de Dienst wordt kennisgenomen. De Dienstverlener neemt alle mogelijke voorzorgsmaatregelen om de belangen van de Cliënt te beschermen. De Cliënt zal op zijn of haar beurt zonder toestemming van de Dienstverlener aan derden geen mededelingen doen over diens aanpak, werkwijze of (de inhoud van) de Offerte.
​
10.2 De Partijen zijn gehouden deze informatie op geen enkele wijze aan derden bekend te maken tenzij mits voorafgaand uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord van de andere Partij of indien zij hiertoe wettelijk zijn verplicht.
​
Artikel 11. Intellectuele eigendomsrechten
​
Copywriting in de strikte zin
​
11.1 De Dienstverlener aanvaardt uitdrukkelijk dat alle intellectuele eigendomsrechten (inclusief maar niet beperkt tot auteursrechten – “Intellectuele Eigendom”) verkregen of ontwikkeld in het kader van de levering van haar copywriting Diensten aan de Cliënt, desgevallend aan de Cliënt toebehoren na betaling van alle ermee verband houdende facturen.
De overdracht van de Intellectuele Eigendom is definitief, onherroepelijk en onvoorwaardelijk. Deze overdracht geldt voor de duurtijd van de bescherming en is wereldwijd.
​
11.2 De eventuele vergoeding voor deze overdracht wordt geacht inbegrepen te zijn in de prijs bepaald in artikel 6.1 en 6.2.
​
11.3 Voor alle overige Diensten (workshops, presentaties, etc) blijft Copyne de exclusieve eigenaar van de ontwikkelde Intellectuele Eigendom.
​
11.4 Indien Copyne op vraag van de Cliënt een merknaam bedenkt, is het de verantwoordelijkheid van de Cliënt om de beschikbaarheid en het onderscheidend vermogen van deze merknaam te onderzoeken. Indien nodig dient de Cliënt contact op te nemen met een gespecialiseerd merkenbureau.
​
Artikel 12. Aansprakelijkheid
​
12.1 Copyne kan nooit aansprakelijk zijn voor of gehouden zijn tot vergoeding van immateriële, indirecte of gevolgschade, met inbegrip van (doch niet beperkt tot) winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, verlies van cliënteel of vorderingen van derden.
​
12.2 Copyne haar aansprakelijkheid met betrekking tot directe schade zal steeds beperkt zijn tot herstel in natura door het aanbrengen van verbeteringen of het opnieuw presteren van de te leveren Diensten.
​
12.3 De Overeenkomst bevat voor Copyne steeds middelen- of inspanningsverplichtingen, doch onder geen enkel beding resultaatsverplichtingen. Copyne verbindt zich er wel toe haar uiterste best te doen om de overeengekomen Dienst(en) correct te leveren en het beste resultaat na te streven, doch is hier tevens voor afhankelijk van de feedback die zij van de Cliënt dient te ontvangen op het eerste ontwerp. Copyne kan evenwel niet aansprakelijk worden gesteld indien het beoogde resultaat niet werd bereikt of wanneer Cliënt nalaat de vereiste feedback binnen de vooropgestelde termijn te leveren.
​
12.4 Copyne werkt alleen met de beste partners en dienstverleners, doch kan zij niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade voortvloeiend uit hun fout, met uitzondering van hun zware (of opzettelijke) fout.
​
12.5 De contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid van Copyne zal in alle gevallen beperkt zijn tot 75% van de door Copyne in het kader van de schade verwekkende diensten en/of producten aan de Cliënt gefactureerde en effectief betaald gekregen bedragen.
​
Artikel 13. Gegevensverwerking
​
13.1 Copyne is de verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens die zal gebeuren conform de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
​
13.2 Door het goedkeuren van de Offerte en de daaruit voortvloeiende Overeenkomst, verklaart de Cliënt zich akkoord met de verwerking van zijn of haar persoonsgegevens. Deze algemene voorwaarden dienen in samenhang te worden gelezen met de algemene privacyverklaring die toegankelijk is op de website van de Dienstverlener.
​
13.3 De persoonsgegevens van de Cliënt kunnen worden verwerkt in het kader van het klantenbeheer van Copyne, voor marketingdoeleinden en dienen om de overeenkomst tussen Copyne en de Cliënt naar behoren te kunnen uitvoeren.
​
13.4 De Cliënt heeft het recht om aan Copyne te verzoeken zijn of haar persoonsgegevens te verwijderen, wanneer hij of zij niet langer klant zou zijn of niet langer gebruik wenst te maken van de diensten van Copyne. Dit verzoek dient schriftelijk aan Copyne te worden gericht en zal door haar binnen een redelijke termijn uitgevoerd worden.
​
Artikel 14. Volledigheid en nietigheid
​
14.1 Deze algemene voorwaarden vormen de volledige overeenkomst tussen de Cliënt en Copyne en vervangen elke vroegere bestaande overeenkomst en elk vorig mondeling of schriftelijk akkoord tussen partijen omtrent hetzelfde voorwerp.
​
De goedgekeurde en aanvaarde Offerte maken samen met de algemene voorwaarden de Overeenkomst tussen partijen uit en vormen aldus een ondeelbaar geheel.
​
14.2 Indien enige bepaling (of deel daarvan) van de Algemene Voorwaarden onafdwingbaar of strijdig met een wettelijke of reglementaire bepaling zou zijn, zal dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden niet beïnvloeden en evenmin de geldigheid en afdwingbaarheid van dat deel van de desbetreffende bepaling dat niet onafdwingbaar is of strijdig is met een wettelijke of reglementaire bepaling. In een dergelijk geval zullen de Partijen te goeder trouw onderhandelen om de onafdwingbare of strijdige bepaling te vervanging door een afdwingbare en rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.
​
Artikel 15. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
​
15.1 De Offerte, de bijhorende algemene voorwaarden en de Overeenkomst worden uitsluitend beheerst door het Belgische recht. Elk geschil m.b.t. de totstandkoming, de interpretatie of de uitvoering van de overeenkomst en haar algemene voorwaarden alsook van de daaruit voortvloeiende factuur/facturen behoren tot de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Gent.
​
Artikel 16. Overdraagbaarheid
​
16.1 Partijen kunnen hun rechten en verplichtingen voortvloeiende uit de Overeenkomst en deze algemene voorwaarden niet overdragen dan met de uitdrukkelijke voorafgaandelijke toestemming van de andere Partij.
​
Artikel 17. Klachten
​
17.1 Indien de Cliënt ontevreden is over de dienstverlening door Copyne dient de Cliënt dit zo spoedig mogelijk, doch binnen uiterlijk binnen 14 dagen na oplevering van de finale Dienst, schriftelijk gemeld worden aan Copyne.
​
17.2 Na het verstrijken van deze termijn worden de geleverde Diensten beschouwd als zijnde conform aan de eisen door de Cliënt.
​
17.3 De betaling van de factuur of de ingebruik name van de opgeleverde Dienst zal als stilzwijgend vermoeden gelden dat de Cliënt tevreden is over wat er werd opgeleverd.
​
​
Versie 20 oktober 2023