top of page

5 must knows om een titel te schrijven die klanten aanzet tot 'ik wil met je werken'.

Bijgewerkt op: 10 okt. 2023




Het is een droom. Een tekst die jouw ideale klant leest én vooral ... blijft lezen. Dat alles begint met een titel. De openingszin die je tekst maakt of kraakt. De headline zet mensen aan tot actie. Het enige wat jij dan nog hoeft te doen, is stap voor stap hun aandacht vasthouden met converterende copy en boem: ze zijn helemaal verkocht. Ze willen met je werken. Maar zeg, even terug naar het begin... Zo'n titel die aanspreekt, hoe schrijf je die? Lees hieronder welke elementen cruciaal zijn voor een on-point-titel.




Titel must know 1: trek zo hard de interesse waardoor ze niet anders kunnen dan verder lezen.


De titel wordt 5x meer gelezen dan de body copy. Wanneer je je headline hebt geschreven, deed je dus reeds 80% van het werk.


We willen niet overkomen als een roddelblad, maar als we kijken naar titels die het meest gelezen worden dan zijn het wel deze van boekskes.

  • 'Vind je ritme. De nieuwe rituelen die ons blij maken.'

  • '12 libidoboosters voor een lustig seksleven.'

  • 'Is your skin to clean? The one thing we're all doing wrong (and how to fix it)'

Geef toe ... Best wel overtuigend. Ook al heb je misschien jezelf beloofd deze magazine's nooit meer te kopen. Af en toe belanden ze wel in je winkelmandje. Woops, je liet je overtuigen. Door de headlines.


Kijk even naar de woorden: nieuwe, lustig, booster ... how to fix it ... Dit zijn woorden die een emotie uitlokken. We voelen het tot in onze gut en kunnen er niet omheen. Ze geven de lezer een trigger. Andere triggerwoorden zijn: nieuw, must-have, geheim, opvallend, onmisbaar, meest succesvol, niet te missen ...


Nu denk je misschien: 'Charline, ik ga m'n bedrijf echt niet positioneren zoals een roddelblaadje.' Nee, dat hoeft niet. We willen daarbij ook geen valse beloftes maken. We willen onze ideale klant echt waarde geven. Neem daarom deze learnings mee: trigger hen met emotie. Zo geef je je droomklant echt waar hij/zij naar verlangt.


Combineert dat vervolgens met ... cijfers.




Titel must know 2: een titel schrijven met cijfers

Nummers geven de lezer een rationeel idee over het artikel. Zo weten ze meteen wat ze mogen verwachten en bovendien - het is makkelijk te volgen (lees: niet makkelijker om te schrijven 😅). Wat zou je liever lezen?


'5 must haves voor een headline die klanten aanzet tot 'ik wil met je werken'.

OF

'Tips om een betere headline te schrijven.'


Het maakt niet uit in welke sector je zit. Door cijfers toe te voegen aan je headline maak je deze interessanter om te lezen.


Extra tip: Een oneven aantal werkt psychologisch beter dan oneven.



Titel must know 3: steek er een twist in of bewijs het voordeel


Het is niet genoeg om gewoon hun aandacht te trekken en de voordelen van je product toe te lichten. Nieuwsgierigheid opwekken mag gerust!


Twist je headline met zinnen zoals:


- Hoe schaal je je online business (ook al weet je nog niet wat te verkopen).

- Is your skin to clean? The one thing we're all doing wrong (and how to fix it)

- 5 must-haves voor een headline die klanten aanzet tot 'ik wil met je werken'

- 7 onmisbare tips die je moet weten voor je een financial planner inhuurt (#3 verwacht je niet)



Titel must know 4: Show them what's in it for them


Deze regel geldt altijd als je copy schrijft, maar des te meer bij headlines. Vertel wat de lezer krijgt. Het draait rond hen, niet rond jou. Welke oplossing krijgen zij? Toon welk verlangen er realiteit kan worden én leer hen hoe. Daarvoor willen ze gerust de moeite doen om te lezen.


Niet:

5 must haves die je headline beter maakt.

Wel:

5 must haves die klanten aanzet tot 'ik wil met je werken'.


Niet:

7 dingen die je moet weten over een financial planner.

Wel:

7 onmisbare tips die je moet weten voor je een financial planner inhuurt.



Titel know 5: Simpel om te begrijpen


Wil je al deze tips toepassen? Ga je gang, alleen ... zorg ervoor dat je headline niet complex wordt. Niemand heeft iets aan het volgen van 'theoretische' regels als je titel gewoon onleesbaar is.


'10 onmisbare copytips waardoor 'publiceren' je favoriete activiteit wordt' is helemaal oké. De extra trigger, intrige of voordeel hoeft niet.


Mensen houden naast een voordelen-carroussel vooral van simpelheid. Hoe simpeler je headline is, hoe meer mensen die gaan lezen.



Aan de slag: de titel schrijven


Pas deze tips toe bij de volgende titels die je schrijft of laat het over aan een expert, zoals mij. Geef me een seintje. Dan schrijf ik voor jou die headline, die jij voor eens niet gaat vervloeken.


Meer weten of hoe je de body copy verder kan finetunen? Lees alles over tone of voice en hoe je zo met een unieke stem de lezer blijft boeien.









Commentaires


bottom of page