top of page

Column: teksten zijn dood



Dat is toch wat ik hoor uit de monden van enkele ondernemers. Dood aan tekst. Maar zeg … Als tekst onnodig en overbodig is. Hoe weet je dan de prijs van je winkelkar is of wat er allemaal in dat verrassingspakketje zit? Wat als we onze woorden niet meer zouden neerschrijven?


Dan krijg je een blanco rekening in De Colruyt. Dan krijg je video’s zonder ondertitels, of dieper: zonder script. Zonder tekst surf je naar een website met alleen maar beelden of krijg je een salespersoon aan de lijn die zwijgt. Best wel ingrijpend, niet?


Ja, natuurlijk lezen we niet altijd alle tekst. We zijn mensen die leven in een sneller-heter-en-beter-maatschappij. Duh, als storyteller anticipeer je hier op. Hello, titels, opsommingstekens en vetgedrukte woorden om je punt te maken. Maar dat er niets levendig meer uit schrijfsels te halen valt. Nooit.


Tekst zullen nooit dood zijn. Teksten zijn taal en taal is wat ons verbindt, met elkaar en jezelf. 


Hoe de technologie ook evolueert, er zal altijd een plek zijn voor tekst en taal. Al zou een stiltepauze van alle bagger ook wel eens deugd doen.

17 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page