Velen vragen aan mij: ‘Charline, storytelling … Wat is dat nu eigenlijk?’ Storytelling is letterlijk ‘verhalen vertellen’. En deze vorm van communicatie geeft je een regenboog aan emoties. Ja, neem dat maar letterlijk: blijheid, ontroering, angst … Denk maar aan de sprookjes die je ouders je als kind voorlazen. Die kan je je toch ook nog levendig voor de geest halen? Iedereen weet wat er gebeurt met Hans en Grietje wanneer ze van het peperkoekenhuisje eten. En waarom is dat? Door de verhaallijn en vertelwijze zitten ze voor eeuwig ingebakken in je brein. Ze hebben je geraakt op een bepaalde manier. En is die eeuwige herinnering niet hetgeen wat je als merk wil?
Oprecht hé
Storytelling is veel oprechter dan puur commerciële teksten schrijven. Minder vanuit wat je als bedrijf wil en meer vanuit de noden van jouw klanten. Maar let op. Gebruik je het als list voor je klanten, dan val je gegarandeerd door de mand. Mensen hebben er een neus voor.
Spontaniteit en authenticiteit zijn troef. Neem maar eens een kijkje bij Rituals. Zij verkopen geen verzorgingsproducten, lekkere geurtjes of verzorgingscrèmes. Nee, ze bieden je een walhalla van rust aan: 'slow down and find a moment of peace.' En daarrond breien ze hun content. Met als gevolg blogberichten over yoga en meditatie. Say whut?
Ook Simon Sinek gaf ons als wijze raad: ‘Start with the why’. Zoek je waarom en deuren gaan open. ‘Sesam, open u?’ Nee, zo gemakkelijk gaat het niet. Zoek naar de diepere waarde van je merk. Niet wat of hoe je het doet. Maar waarom je merk bestaat en waarom dit interessant is voor klanten. En uiteraard gaat dit niet over één nacht ijs. Ook niet het crushed ice in je cocktail. Het 'waarom' groeit en bloeit. Het ene al sneller dan het andere.
Laten we dit nu even toepassen op Copyne. Mijn missie is niet zomaar ‘teksten schrijven’, maar wel ‘liefde bij de mensen brengen door verhalen te vertellen’. Merk je de nuance? Subtiel, maar belangrijk. Oh, en die verhalen … liefst deze met heel wat power. Girlpower!
"Sprookjes raken je zodanig dat je ze nooit vergeet. Maar echt nooit! En juist dat is storytelling. Als merk kan je daar alleen maar van dromen ... Of het gewoon doen."
Simpel toch. Of niet?
En nu denk jij: ‘Verhalen vertellen is toch totaal niet moeilijk. Daar betaal ik geen geld voor.’ Dat is jouw goed recht ook. Je hoeft helemaal geen copywriter te betalen als je alles zelf perfect kan vertellen. Maar toch, I dare you. Net zoals jij bepaalde skills hebt, gepassioneerd bent door iets en daar tijd voor vrijmaakt, doe ik dat met storytelling. Dan zoek ik de verhalen. Stories die er op het eerste zicht niet zijn, verstopt onder vooroordelen of gewoon een laagje stof. Ik ontleed ze, omarm ze, verwoord ze en giet er een Copyne-saus over (bijna even sterk als pure liefde). En zeg nu zelf: iets dat met passie gemaakt is, voelt toch duust keer beter?
Spread the love, tell stories.
Lovies
Copyne
P.S. Is het dringend tijd om je teksten door de storytelling-machine te halen? Ik ben er voor je ... Bel of sms me. E-mail mag ook!
Comments